#8 Zbieranie okruszków- czyli budowanie wartościowych relacji biznesowych

W poprzednim poście pisałam o tym, w jaki sposób budować skuteczne relacje z naszymi klientami, szczególnie kiedy naszym narzędziem pracy jest telefon.

Zbieranie okruszków, czyli gromadzenie wszystkich informacji o osobie, z którą rozmawiamy (na przykład wspierając się CRM’mem) sprawia, że możesz  nawiązywać w kolejnych rozmowach do Twoich poprzednich ustaleń, czy sytuacji, w których zastałeś klienta:

– …kontaktowałam się z Panem w poniedziałek, ale ponieważ prowadził Pan auto, przełożyliśmy naszą rozmowę na dzisiaj.

Budowanie relacji dzięki "zbieraniu okruszków".

Budowanie relacji dzięki „zbieraniu okruszków”.

Chcę jeszcze uzupełnić zbieranie okruszków o jedną szalenie ważną sprawę: w każdej rozmowie z klientem bądź autentyczny. Zbieranie informacji o kliencie do kolejnych rozmów- to przydatna praktyka i dobry nawyk, jednak budowanie relacji to coś więcej.

Relację możesz zbudować tylko wtedy, kiedy jesteś autentycznie zainteresowany każdą osobą, z którą rozmawiasz.  Informacje warto gromadzić po to, aby kolejna rozmowa z klientem była lepsza i bardziej wartościowa. Samo powtarzanie zebranych danych może co najwyżej wesprzeć Cię  wizerunkowo. Jeśli chcesz stworzyć relację, wyróżnić się w pamięci klienta, potrzebujesz czegoś więcej- własnego zainteresowania rozmówcą, jego sytuacją, potrzebami.

Tylko o czym mam rozmawiać z klientem, oprócz sprzedaży, oczywiście?

Wymyśl tematy, spisz je, przygotuj się – a przede wszystkim naprawdę słuchaj co mówi.

Stając się ciekawym innych ludzi, osób, z którymi rozmawiasz, kontaktujesz się, pracujesz – sprawiasz, że inni chcą z Tobą pracować, przebywać i rozmawiać. Będąc autentycznym sprawiasz, że to właśnie Ciebie klient zapamietuje z tej 100 osób, z którymi rozmawiał.

-Izabela Krejca-Pawski? Tak, pamiętam, rozmawialiśmy…

IKP